4 seasons in one week - Reisverslag uit Martinborough, Nieuw Zeeland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu 4 seasons in one week - Reisverslag uit Martinborough, Nieuw Zeeland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu

4 seasons in one week

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

24 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Martinborough

Hier dan weer eens een update, we zijn alweer een week verder. En wat hebben we veel van het Noordereiland gezien. Nog een paar dagen hier en dan maken we a.s. donderdag de overtocht naar het Zuidereiland.

Maar laten we even teruggaan naar waar we jullie "achtergelaten" hebben, namelijk in Mangawhai heads op 16 oktober.
We zijn hier een nacht gebleven en zijn verder gegaan naar Hahei.

Een mooi plaatsje aan de kust waar we een wandeling maken naar Cathedral Cove.
's Middags gaan we onze eigen hot tub graven op het strand van Hot water beach. En dat "hot water" is zeker niet overdreven. Schepje erbij en een kuil graven....wie doen dat nog meer? Echter blijkt het eerste kuiltje te warm water te bevatten en besluiten we een ander kuiltje te maken....iets dichter aan de vloedlijn. Hier krijgen we wat koud water uit de zee.
We blijven hier 2 nachten en hebben we een onderkomen bij de Tatahi lodge.

We vervolgen onze weg na 2 dagen en het blijkt dat we kris-kras over het Noordereiland gaan.
Vandaag een bijzondere dag, we rijden via Hinuera naar Waitomo Caves. Bij Hinuera zijn de scenes uit "the shire" gefilmd, deze plaats heet nu Hobbiton. We brengen een bezoek aan deze bijzondere locatie. En ik, Marjon, loop de hele tijd met een ontzettende smile op mijn gezicht. Duidelijke herkenning met de film.
Na de rondleiding, drinken we een biertje in "the green dragon" en kopen nog een biertje voor Henry in de Hobbiton shop. Leuk voor het "dopje" wat bij ons aan een paaltje in de tuin wordt geslagen.
Tja, een hele opoffering doet Henry daar.

Nu rijden we door naar Waitomo Caves. Hier zijn grotten met "glowworms" erin. We besluiten de volgende dag, voor we vertrekken, de grot in te gaan. We zijn de eerste groep en dat is heel prettig.
We zien de "glowwormen" aan het plafond hangen. Ze maken ongeveer 35-45 draden die naar beneden hangen, waarmee ze insecten vangen. Alleen de mannetjes, de vrouwtjes hebben geen mond waardoor ze niet kunnen eten en maar 5 dagen leven. Tja, de natuur is heel hard, de vrouwen zijn er alleen om te paren.
We lopen door de grot, zingen een liedje vanwege de akoustiek "twinkle, twinkle little star" maar omdat Henry en ik de tekst niet kennen maken we het als "altijd is Kortjakje ziek" af.
Dan komt het mooiste deel van de rondleiding, we gaan met een bootje door de grot en kijken boven ons en zien een waar sterrenstelsel. Wat een genot om te zien en we werden allemaal stil. Wauw!!!!
Wanneer we naar buiten lopen, komen we door een shop. Laten ze daar nu net een jasje verkopen. Mijn vest blijkt te koud te zijn voor de temperaturen die we momenteel tegenkomen. Het jasje valt in prijs mee. Ik blij, zij blij....kortom Happy days are here again.

Na de rondleiding en een ontbijtje vervolgen we onze weg naar Rotorua. Wanneer we aankomen ruiken we meteen de lucht van zwavelwaterstof, ofwel rotte eieren. De man van onze lodge verontschuldigd zich want hij heeft 's morgens eieren gegeten. De held! We blijven hier 2 dagen. Even rondkijken in het stadje, en gaan eten bij "the amazing thai". Heerlijk. We besluiten om de volgende dag naar Hell's gate te gaan. Hier zijn een hoop modderbaden met veel gebrobbel en hoge temperaturen.
's Middags besluiten we een kijkje te nemen in het museum van Rotorua. We maken gebruik van de gratis, natuurlijk, rondleiding en we blijken met 3 personen te zijn. Wat een genot.
We gaan op tijd terug want 's avonds hebben we een "Hangi diner" bij de Maori's in Tamaki village. We worden opgehaald met de bus bij ons hotel, lekker handig. Het is een leuk evenement, uiteraard toeristisch, maar ach, als je wat cultuur mee wilt krijgen zijn dit ook juist de dingen die je moet doen. We eten een simpele maaltijd die 4 uur "in een gat" gaar gekookt is. Kip, vis, groenten en aardappelen. Het is rond 9 uur wanneer we teruggaan naar het hotel. Ons buschauffeuse heeft er zin in en omdat we met veel nationaliteiten in de bus zitten worden er liedjes gezongen. Tot slot draait ze haar bus nog 6 keer over dezelfde rotonde, och 3 x Raoje waar ik dat van ken. Al met al een gezellige dag.

's Morgens staan we weer op tijd op, kopen wat broodjes bij de "countdown" en gaan op pad om de geiser Lady Knox om 10.15 uur te zien spuiten. Zeg nou zelf, wie zou dat willen missen?
Wij dus.....entree was $ 32,50... dat vonden we iets teveel. En daarbij, we zijn al in IJsland geweest dus een geiser hadden we al eens gezien.
Dus bij Lady Knox een ontbijtje gedaan om daarna door de rijden naar "Chateau Tongariro" ons luxe verblijf voor 2 nachten.

Het is erg koud als we aankomen, het waait als een gek...mijn nieuwe jasje komt wel heel erg goed van pas.
We checken in, onze picollo, zorgt dat de koffers met een trolly naar boven worden gebracht. Wat een luxe.
Onze kamer kijkt uit op Mount Ruapehu. Een prachtige berg van 2797 mtr. hoog. De hoogste van het Noordereiland.
's middags komt de zon door en het wordt prachtig. De berg komt tevoorschijn en warempel er wordt op geskied. De volgende dag gaan we via de Bruce road een kijkje nemen bij het skigebied. We zien veel mensen die nog even boven een baantje willen trekken.
Wij gaan weer terug en besluiten nog een wandelingetje te maken.

Nu zijn we in Martinborough en hebben een rit van 370 km achter de rug.
Ook hier blijven we 2 nachten om daarna woensdag door te gaan naar Wellington en op donderdag de oversteek te maken.

Inmiddels hebben we de km stand van "onze Ssangyong" verdubbeld. We begonnen met 1472 km op de teller en nu staat er inmiddels 3617 km op.
We laten deze "waka" in Wellington achter en krijgen in Picton een andere "waka".

En ja, we genieten volop en voelen ons bevoorrecht om dit mee te mogen maken.

Kusjes en knuffels van ons voor jullie.
Henry en Marjon

• 24 Oktober 2016 - 06:16

Carolien:

Die Waitomo grotten klinken echt heel gaaf! Net als the shire :) Mooie foto's.
    Hoe bevalt het links rijden?

• 24 Oktober 2016 - 08:25

Lya Kat:

Wat een machtige ervaring. Telkens weer moet ik dat zeggen. Ik ben best wel een beetje jaloers hoor.
    Maar goed, ons app. schiet op. Het wordt wel eind november ,dat we er in gaan wonen, maar ok, mag de pret niet drukken. We wonen comfortabel in het huisje bij Gerrie en Luurd. Zijn hier erg blij mee. Ik zal wel blij zijn, als we weer onze spulletjes hebben en lekker in je eigen huis je gang kan gaan. Week zes van de verbouwing gaat nu in. Valt wel mee,toch, aleen de muren stonden nog, ha ha. Veel liefs uit Koedijk

• 24 Oktober 2016 - 08:40

Lya Kat:

By the way, leuke foto's. Zeker jullie portret met top fotomodel Henry.

• 24 Oktober 2016 - 08:53

Petra Wilke:

Jullie boffen maar om zo'n mooie reis te maken, het lijkt wel een sprookje allemaal wat je daar meemaakt.geniet er maar van en wij reizen zo een beetje met jullie mee.

Gr petra

• 24 Oktober 2016 - 10:39

Cees En Tonny Van Loon:

Hallo Henry en Marjon, ik kom er steeds meer achter als ik jullie reisverslag lees dat wij hier toch ook echt naar toe moeten ondanks de vele vlieguren moeten wij dat toch maar een keer doen. Prachtig allemaal wat jullie beschrijven Ik kan jullie ook de groeten doen namens alle deelnemers aan de bokken in ST Anna van gisteren. We hebben onze bier kenner Henry gemist en ik mijn charmante assistente in de keuken. Wat was het weer gezellig men was er stipt om 14.00 natuurlijk Bart en peet en ja je raad het al zij waren als laatste weg rond 24.00 uur. Wij waren dit jaar met 13 man en hebben samen een bierbeleving meegemaakt van 155 flesjes bok. En wart was het weer lekker, zo lekker dat wij dit volgend jaar zeker weer doen en hopen dat jullie er dan weer bij zijn. mvg Cees & Tonny

• 24 Oktober 2016 - 11:48

Marjon En Henry:

Lieve Cees en Tonny, Onze vakantieplannen, plannen wij rondom het bokken in de St. Annastraat. By the way......slaapplaats willen weer graag reserveren.

• 24 Oktober 2016 - 12:07

Henriette Van De Rande:

Het lijkt echt op een film, die reis van jullie. Geweldig dat we dit ook een beetje , meemaken, dankzij jullie. Het is alles genieten daar en houdt dat maar vol. Wij genieten ook van jullie reisverslag.

Lieve groetjes uit Tilburg

• 24 Oktober 2016 - 12:27

Mamske:

Wat hebben jullie er weer een mooi verslag van gemaakt ,ik geniet intens en ben heel blij dat jullie het zo fijn hebben .( ik ook hoor !) liefs xxx.

• 24 Oktober 2016 - 19:27

Leo En Irma:

Heerlijk om dit moois te lezen! Geniet ervan.
    Groetjes xxx

• 24 Oktober 2016 - 20:34

Anita:

Mooi verslag, feest van herkenning. Alhoewel ik het wel heel jammer vind dat ik die glow worms niet gezien heb destijds. Maar ja, keuzes maken, he? Jullie foto in klederdracht is echt van wereldklasse! Henry: dat pak staat je geweldig. Ik zou er een op de kop tikken voor thuis....
    Geniet nog even lekker van het Noordereiland. Tip voor Wellington: moet je nog naar de kapper? Vooral daar doen. In 'the windy city' vind je ze ongeveer om de 3 deuren.... ;-)
    Dag schatjes, veel plezier au chateau ! xxx

• 24 Oktober 2016 - 21:18

Marjon:

Carolien, het links rijden voelt inmiddels "normaal". Heeft er ook wel mee te maken dat wij in Brisbane al een beetje gewend waren aan het links rijden van de auto's als we op pad gingen.
    Het was goed om eerst "gereden" te worden om daarna zelf te gaan rijden.
    Hoe zal straks het rechts rijden gaan? Zal ook weer wennen zijn.

• 25 Oktober 2016 - 21:06

Irma:

Ja stinkt lekker daar he maar geweldig mooi
    Hobbit town was toen wij er waren nog geen toeristische attractie Leuk dat jullie er wel naar toe konden gaan. Geniet ze verder

• 08 November 2016 - 13:49

Gerard:

Zeker ook lekker rustig die vrouwtjes glowworms?