Nog een paar dagen Nieuw Zeeland.... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen Nieuw Zeeland.... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen Nieuw Zeeland....

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

06 November 2016 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Kia Ora vanuit Dunedin,

Waar hebben we jullie achtergelaten? O ja, Hokitita.
Het was daar behoorlijk "fris" te noemen. We rijden naar onze nieuwe bestemming....het is 5 graden en het ijs ligt langs de weg. O, wat ben ik blij dat ik bij Waitomo Caves een jasje heb gekocht......
Rond 8 uur zijn we weer op pad en het ontbijt doen we onderweg. De route is prachtig en na een uurtje meanderen door het landschap zien we een leuk tentje "the country kitchen". Hier nemen we een lekker bakje koffie en een cheese scone. Ze blijken er wat producten te verkopen waaronder Feijoachutney. Ik besluit een potje te kopen, lijkt me wel lekker op onze cracked pepper paté.

Het is een kort ritje vandaag, we rijden naar Fox Glacier. We staan weer vroeg op om eerst even langs de Stone Oven Bakery te gaan voor wat verse broodjes voor de lunch. En als het meezit dan pikken we ook nog even het Kiwi centrum mee. Want de enige kiwi's die we tot nu toe gezien hebben, liggen ook in Nederland in de fruitschappen.
We besluiten niet naar binnen te gaan omdat de prijs wel wat afschrikt, 22 dollar, om de Kiwi te zien, waarbij ze niet eens een meervoud gebruiken. Nee, we rijden lekker aan.
We zijn aan de vroege kant en kunnen nog niet terecht, we besluiten dan maar naar Lake Matheson te gaan, Echter voordat we de afslag nemen, dienen we een horde koeien voor te laten gaan, die zo het lijkt, de weg zelf wel weten naar het weiland met het beste gras.
Mirror lake wordt Lake Matheson ook wel genoemd, maar veel mirror bracht het niet. Het waaide te hard. Echter hebben we wel heerlijk onze broodjes gegeten op wederom een prachtige plek.
We blijven hier een nachtje en dat is prima, zoveel is er niet te doen. We gaan weer vroeg weg en besluiten eerst nog even naar de gletsjer te gaan. Het is een eindje lopen en het laatste stukje is behoorlijk steil. (inmiddels weten we beter wat echt steil is, maar daar kom ik nog op.)
Het blijft droog en wanneer we weer in de auto stappen begint het te regenen. De weergoden zijn ons weer goedgezind.

We gaan op weg naar Wanaka, leuk want zo heet de patatzaak in ons dorp ook. We besluiten daarom een kaartje te kopen van Lake Wanaka en sturen deze naar de patatzaak. Als we thuis zijn, zullen we toch wel een friet en een fricandel speciaal willen eten, kunnen we meteen zien of de kaart aangekomen is hahaha.

We vertrekken wederom vroeg om ergens onderweg een ontbijtje te doen, echter komen we weinig tegen. We pakken onze wegenkaart erbij en denken dat er in "Haast" zeker wel iets te eten is. Helaas, Haast is zeker niet zo groot als wij dachten, maar gelukkig hebben ze er een tentje waar Henry een tosti besteld en ik een soepje. Een van degene die de zaak mee runt is een west friese....och, er is weer een klik.
Wanaka is echter een leuk dorpje aan het meer. Het waait weer hard dus we gaan maar in een kroegje zitten, Kai Whakapai, waar ze het "award winning local beer" verkopen. Dus dat gaan we dan maar proberen, je moet iets als je het koud hebt.
We ontmoeten 2 nederlandse meiden, die samen gestudeerd hebben in Groningen en hier samen voor een jaartje rondreizen.
We eten bij een Mexicaans restaurant, best pittig, naast ons hotel en gaan daarna nog een spelletje backgammon en Yahtzee spelen. Moet gezegd volgens Henry rust er een vloek op hem sinds we op het Zuidereiland zijn want hij heeft nog geen potje backgammon gewonnen. Tja, wie zal het zeggen.....

We gaan ons mandje in want morgen gaan we naar Te Anau. Het is 270 km. Onderweg maken we een stop in Queenstown, we tanken in Frankton, een klein plaatsje voor Queenstown. Het is erg toeristisch, zo hebben we het de afgelopen weken nog niet gezien.
We kijken wat rond, zien het stoomschip "de TSS Earnslaw" binnenvaren en besluiten verder te gaan.
Onderweg worden we staande gehouden omdat er een wielerwedstrijd aan de gang is. De wielrenners komen dezelfde berg af, die we op moeten en omdat het toch wel gevaarlijk is om beide de weg te nemen, wachten we totdat ze voorbij zijn. Of wij dat erg vinden? Echt niet, leuk om mee te maken.

Wanneer we in Te Anau aankomen is het weer tijd om een wasje te doen. Ik gooi alles in de wasmachine en de droger en na een goed uur en een kwartier is de was weer helemaal gedaan. Henry gaat ondertussen onze "VIP Milford" trip boeken. Lekker met een busje, lunch op de boot, kortom een dagje niet rijden, kan ook lekker zijn voor Henry.
Om 7.55 uur vertrekt onze VIP bus. We zijn met 6 personen, 1 vrouw ken ik inmiddels. Ik heb met haar staan praten in het washok, zij stond daar te strijken.....ja, sommige mensen doen dat nu eenmaal.
We passeren onderweg de 45e breedtegraad, waarmee we ons precies halverwege de evenaar en de Zuidpool bevinden. Het is een bijzondere dag, sneeuw, regen, zon. Kortom alle seizoenen gehad.
Op de boot krijgen we een lunch buffet, lekker aziatisch eten. De boot is nog niet zo vol omdat Te Anau redelijk dichtbij Milfordsound ligt, 160km.
We varen tot aan de Tasmaanse Zee en keren dan terug. Een prachtige tocht waarbij de boot soms onder de watervallen vaart. Besneeuwde bergtoppen, mooie doorkijkjes, kortom weer veel "kadootjes".
Wanneer we terugkomen staan er alweer mensen te wachten om aan boord te komen, echter staan ze allemaal te zwaaien. Ze blijken behoorlijk last te hebben van Sandflies. Nou, dat zijn ook heel vervelende beestjes. Dus vlug naar binnen, de bus in en weer richting ons verblijf.

Na Te Anau is het tijd om weer door te rijden naar Owaka. "the Catlins". We hebben een lodge op een holiday park, we zijn weer vroeg, dus rijden eerst heen om te weten waar het is waarna we de omgeving wat gaan verkennen. We draaien bij Cathedral Caves weer om en gaan weer richting onze lodge. Onderweg komen we een fietser tegen, de held, en we terwijl wij even onze benen strekken komt hij aangereden. We spreken hem aan, hij blijkt een wereldreis te maken. Begonnen in Vietnam, via Cambodja, Thailand en Singapore, diverse Indonesische eilanden en Australië is hij na 4 maanden in Nieuw Zeeland. RESPECT!!!!

We zijn nu nog 4500 km verwijderd van de Zuidpool en zijn ongeveer 18900km van thuis. Een heel eind weg, we geloven dan ook niet dat we nog verder van huis kunnen komen, tenzij we naar de Zuidpool gaan, en dat zijn we niet van plan, we vinden het nu soms al koud.
We vinden het wel HET moment om het liedje "Oh, my god" van "the Kaiser Chiefs" te luisteren. Wil je weten wat de tekst is......zoek het op, hihihi.

Inmiddels zijn we in Dunedin en hebben vandaag, de 2e dag alweer, een treintocht gemaakt door de Taieri Gorge gemaakt. Het weer was/is beroerd, dus hoe kun je beter de omgeving zien en toch droog blijven...precies.
Gisteren was het prachtig weer, we waren weer op tijd hier, het was namelijk een kort ritje, dus we besloten om dan maar eerst naar het Schiereiland Otago te gaan om Albatrossen te zien en mooie vergezichten te kunnen zien. Op het einde van de middag hebben we het steilste straatje van de wereld omhoog gelopen!
Dat blijkt dus een hele goede keuze te zijn geweest.

Morgen gaan we naar Mount Cook, blijven daar 2 nachten en dan is het tijd om naar Christchurch te gaan. We blijven daar 1 nacht en vliegen dan a.s. donderdag terug naar Brisbane, alwaar ons volgende avontuur weer op ons wacht.

Reizen jullie mee verder????

dikke kus en knuffel van ons,
Henry en Marjon

• 06 November 2016 - 09:30

Lya Kat:

Alweer leuk om te lezen.

• 06 November 2016 - 09:44

Cees En Tonny Van Loon:

Henry en Marjon, weer een heel mooi verhaal en fijn om te lezen dat jullie zoveel mee maken.

• 06 November 2016 - 10:20

Anita:

Wat een feest is jullie reis! En ook voor mij omdat herinneringen weer boven komen... leuk dat ik er ook nieuwe dingen in ontdek die ik weer niet gezien heb...
    Nog ern paar dagen, dan kunnen de jassen weer uit, ben je verlost can de sandflies (gelukkig) en staan er nieuwe uitdagingen te wachten.... tasmanian devies?
    Geniet van mount Cook en christchurch !! Xxxx love you

• 06 November 2016 - 10:49

Mart:

wwwooow en wat een mooie fotos superleuk gr

• 06 November 2016 - 10:49

Mamske:

Marjon en henry ,wat een genoegen om jullie reisverslag te lezen .dat is echt genieten .toch ontberingen met sneeuw kou en regen .( hebben wij hier ook ) straks in ausi is het weer warmer en zie je de familie weer ook de twee boefjes krijn en job .dit is toch wel de reis van je leven ,geniet er van !!!lieve groetjes xxxx

• 06 November 2016 - 11:00

Mamske:

Nog even dit ,de fotos !!!geweldig wat mooi ( goeie camera ) en die albatros wat scherp en
    Je weet het ..in het hiernamaals wil ik zo n vogel zijn .grapje....!xxxx

• 06 November 2016 - 13:38

Joke:

Oh ja, dat steilste straatje, hebben wij met de groep een wedstrijdje gedaan wie het eerst boven was. Ik niet dus. Geweldig, er komt door jullie verslag weer vanalles boven aan herinneringen. Heerlijk, veel plezier nog en lekker straks de warmte weer in.

• 06 November 2016 - 14:31

Petra Wilke:

Ziet er mooi uit daar hoor, geniet er lekker van. Gr petra

• 06 November 2016 - 20:43

Desiree:

Hey Mjonneke en Henry, het is smullen van jullie verhalen en wat een mooie foto's echt prachtig daar! En eerste vrouw, ge het un schon jaske aon! :-) Groetjes xxx

• 07 November 2016 - 02:53

Carolien:

Wat een bijzondere plaatsnamen toch allemaal daar. Klinkt allemaal goed, mooi, avontuurlijk en ook alsof jullie wel even goed op willen warmen. In Brisbane staat de airco sinds een week aan dus dat komt wel goed ;)

• 07 November 2016 - 12:36

Irma:

He Mjon en Henry
    Leuk om jullie verhaal te lezen alsof we er zelf weer zijn, een aantal plaatsen heel herkenbaar.
    Tja jammer dat het weer niet zo mee zit. veel plezier nog en op terug naar Australie.
    geniet er nog van Liefs van ons

• 08 November 2016 - 14:21

Karen:

Inmiddels ben ik helemaal bij met lezen van jullie leuke reisverslagen.
    Fantastische foto's ook!
    Geweldige reis zo en over een paar dagen weer de warmte in bij de kids,waarmee jullie ook nog lekker op stap gaan.
    Geniet er van en geef ze dikke kussen van ons!

• 10 November 2016 - 18:29

Willem Reijnders:

Zo wereldreizigers

Ik ben in een keer alle verslagen doorgegaan en ik moet zeggen: indrukwekkend!
    En, ondanks de wat mindere weersomstandigheden, een goede keuze gemaakt, het vriest hier al.
    Ik begrijp Henry dat jij, John en ik weer staan ingeschreven voor het Tata-schaaktoernooi? Ik kijk er naar uit.
    Mijn voorbereidingen voor de fietstocht naar Denemarken en Zweden vorderen ook, als jullie terug zijn maar eens snel overleggen.
    Veel plezier verder nog, ook van Ingrid, dat doe ik voor haar want zij kijkt naar dolfijnen en grienden vanaf een boot bij Tenerife.
    En ik maar werken.....nog 7 maanden en 16 dagen...

Willem

• 14 November 2016 - 10:08

Gerard:

Nog een paar dagen Wereld Bountydag ....