Laatste dagje in Finland - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu Laatste dagje in Finland - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu

Laatste dagje in Finland

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

08 Augustus 2015 | Finland, Saariselka

Daar zitten we dan in Saariselkä. Een enorm skidorp waar dan op een doordeweekse zaterdag in het zomerseizoen helemaal niets te doen is.
Maar laten we even verder gaan waar we gebleven waren. Namelijk in Kuopio.

Vanuit Kuopio zijn we via Kajaani naar Vuokatti gereden. Een tocht van zo'n 200 km. Het hotel was een beetje moeilijk te vinden, dachten we, totdat we aan de rechterkant een groot bord zagen.
Een prachtig hotel gelegen aan een meer. Onze kamer had uitzicht op het meer. Prachtig!

Vuokatti was ook een dorp waar vooral in de winter veel te doen is. We zagen echter veel jeugd die al fanatiek aan het oefenen was op kleine skietjes met wieltjes eronder. Langlaufen maar laufen was het totaal niet.

Vanuit Vuokatti ging onze reis verder naar Rovaniemi, 425 km. Yes, de poolcirkel en de kerstman komen dichterbij.
Het weer onderweg is prima. Niet zo warm en zonnig als in nederland maar voor finse begrippen hebben we, denken we dan, bijna een hittegolf te pakken.
Ons hotel....Santa Claus. Overal kerstsfeer in het hotel. Het hotel doet zijn naam eer aan. We blijven hier 2 nachten. Dus tijd om een bezoek te brengen aan santa claus village. Dit doen we dan ook. Gezellig met de bus, eerst naar santa park, dan een stop bij het vliegveld om daarna in the village aan te komen.
Eerst maar eens de poolcirkel oversteken. Een stempel in het paspoort en daarna een bezoek aan de kerstman. Er wordt een foto gemaakt, de kerstman maakt ondertussen een praatje met ons en het hele gesprek blijkt ook nog eens opgenomen te zijn. Kunne we later kopen. Maar goed hij vraagt ons of wij de groeten aan zijn neef, sinterklaas willen doen. Tuurlijk!
We kopen onze foto, leuk aandenken, en gaan nog een beetje rondkijken. Voor 5 euro kunnen we rendieren aaien, dit doen we niet want onderweg komen we ze regelmatig tegen en zijn ze soms zo dichtbij dat je ze bijna kunt aaien.
We nemen de bus terug en doen een drankje in ierse pub tegenover het hotel. Daarna lopen we nog even door het dorp en gaan eten bij Amarillo, een mexicaans restaurant. Vrij prijzig voor hetgeen je krijgt. Tja,Peet, het was niet veul. Het is wel lekker en vrij pittig. We zaten eerst buiten onder het zonnescherm maar het begon te regenen en het zonnescherm ging omhoog. We mochten binnen zitten en we konden plaats nemen in het cafe gedeelte. Echter mocht daar geen eten geserveerd worden, huh???? Maar ze zouden een uitzondering makenen als er dan een plaatsje vrij zou komen in het restaurant moesten we daar gaan zitten. Okay!
We denken overigens dat het eten van veel rendiervlees behoorlijk slecht voor de tanden van een ober moet zijn. We hebben nu 2 finse obers gezien en die hadden toch een partij slechte voortanden........getver.
Maar goed.....

Vanochtend zijn we dus vertrokken naar Saariselkä, waar we nu zitten. We zitten hier overigens hemelsbreed vlakbij de grens van Rusland.
Voor ons het laatste nachtje in Finland. Morgen gaan we naar Honningsvag. De Noordkaap!
En dus gaat ons avontuur in Noorwegen beginnen.

We hopen dat we morgen mooi weer op de Noordkaap hebben.
Voor jullie, geniet nog van het mooie weer in nederland.

Groetjes,
Henry en Marjon

• 08 Augustus 2015 - 19:52

Mamske:

Hallo mopkes ,leuk verslag jullie zijn n stelletje genieters ja toch!morgen auto tochtje naar de noordkaap .ik ben benieuwd goede reis en veel plezier xxx

• 09 Augustus 2015 - 09:42

Cees Van Loon:

Mooie reis in Finland, naar wat jullie beschrijven hoef ik hier niet naar toe om te gaan skiën. Succes met de reis naar e eerste plaats in Noorwegen. Laat je niet verleiden voor een excursie daar veel te duur en alles is met jullie auto goed zelf te doen, veel plezier daar Cees & Tonny

• 09 Augustus 2015 - 18:55

Annemarie Kelder:

• 09 Augustus 2015 - 19:16

Mamaskes Vriendje:

ja Mientje ze hebben je lijstje afgegeven geen groot kado stond erop maar wel een mooi kado hopelijk gaat de kerstman dat brengen en anders komt zijn neeft sinterklaas dat wel brengen heb je het eerder en kun je het met de kerst al gebruiken

• 12 Augustus 2015 - 16:38

Miranda:

Lieve mensen,

wat genieten jullie er heerlijk van,.... een feestje om het zo van een afstandje mee te mogen beleven.
    x Pieter en Miranda

• 13 Augustus 2015 - 18:00