Even bijpraten...... - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu Even bijpraten...... - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marjon Boeser - WaarBenJij.nu

Even bijpraten......

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

13 Augustus 2015 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Van Saariselka zijn we op weg gegaan naar de Noordkaap. Ons hotel was in Honningsvag.
Goed, het was natuurlijk het moment dat we de grens van finland naar noorwegen overstaken. Geen bijzondere grens, geen douane, niets. Wel nog even getankt in Finland. De diesel was daar goedkoper.

Noorwegen heeft door de fjorden een heel ander landschap dan Finland. In vergelijking is Finland eigenlijk heel saai. Maar weer wel mooi op zijn eigen manier. Het weer is prachtig, ondanks de regen toen we vertrokken. In noorwegen schijnt de zon en de fjorden zien er prachti uit. Ja, ook wij rijden bochten Monico!
We besluitenniet eerst naar het hotel te rijden maar meteen door te rijden naar de Noordkaap, ju het weer zo prachtig is.
Maar het blijkt dat het weer zijn eigen willetje heeft rondom de Noordkaap. Dus krijgen we wat mist, zon en een paar spetters. Maar volgens de vele verhalen mogen wij echt niet klagen met het weer, dat doen we dan ook niet.

Na wat foto's en de boel bezichtigd te hebben, zetten we koers naar ons hotel in Honningsvag.
Het blijft de hele nacht licht, maar ze hebben wat donkere gordijnen. Overigens slapen we soms met de gordijnen open omdat we nieuwsgierig zijn of het donker wordt en hoe donker het dan wordt. Nou, niet donker dus.

De volgende dag gaan we naar Alta. We rijden 65 km langs dezelfde weg en tunnels terug. Maar bij het einde van een tunnel zie ik toch wel hele rare contouren opduiken. Ik zeg rendier? Nee, dat kan niet. Maar jawel, er staat een hele groep rendieren in de tunnel. Voorzichtig er langs.
Alta is een leuk stadje, hoewel we het centrum niet echt kunnen vinden. het is heerlijk warm, omdat we een korte rit hadden zijn we op tijd in de stad en kunnen we even op het terras genieten van een biertje, wijntje en een tapas gerechtje.
In het hotel kunnen we de was eindelijk doen. GRATIS, dat is even wat anders dan in Rovaniemi waar we 3 euro voor een onderbroekje dienden te betalen. Omdat we zoveel geld uitgespaard hebben, doen we een extra drankje op het terras, hihihi.

Na Alta gaan we op weg naar Finnsnes, een vrij lange route 425 km.

Nu zitten we in Svolvaer. We hadden met de boot vanuit Finnsnes over kunnen steken naar Andenes maar het waaide zo hard dat ik vooral opteerde om met de auto te gaan. Nu bleek de overtocht een kleine 300 euro te kosten en er was een mooie route met de auto voorhanden. Dus met de auto ipv kotsend op de boot.

Aangezien we 2 dafen in Svolvaer blimven hebben we vanddag een uitstapje gemaakt naar hetmgeweldige,plaatsje Å. Tja, je moet er geweest zijn. De weg houdt er gewoon op.

Morgen gaan we met de ferry over naar Skutvik, en dan op weg naar Fauske. We zijn benieuwd in wat voor een wereldstad we terecht gaan komen.

• 14 Augustus 2015 - 08:23

Anita:

Klinkt goed Mjonneke! Behalve dat crematorium was minder....
    Geniet van het bootreisje!
    XXX van jezusje

• 14 Augustus 2015 - 17:53

Mamske :

Hallo lieverds ,hopelijk komt het berichtje nu door .volg jullie en reageer op jullie ,kan de berichtjes niet vinden .dat zal wel aan mij liggen .! Ja...aan het einde van de tunnel schijnt het licht ...maar klopt niet altijd het kunnen ook rendieren zijn .bijzonder alleen in het noorden kun je zoiets zien .leuk verslag ,nog veel plezier ik hou van jullie xxx

• 19 Augustus 2015 - 20:43

Nico:

Hello Mjon en Hendri, huh!

Wij zijn weer thuis. Ik neem nu even de tijd voor jullie verslagen.
    Ziet er weer leuk en avontuurlijk uit.
    Normaal ben ik helemaal geen schrijver of lezer, maar wat een letters heb ik papier gezet.
    Toch wel een hoop werk met een leuk eind resultaat.
    We hopen jullie snel weer te zien!
    Have fun!!!
    X